Translate

Σάββατο, 7 Ιανουαρίου 2017

Ατμόπλοιο Μπιλ, Τζούνιορ: ένα φιλμ με πρωταγωνιστή τον Μπάστερ Κίτον στο οποίο εκτέλεσε μία από τις πιο επικίνδυνες σκηνές στην καριέρα του (1928)

Στιγμιότυπο από την ταινία Ποταμόπλοιο Μπιλ, ο Νεότερος και μία από τις πιο επικίνδυνες σκηνές  στην καριέρα του Μπάστερ Κίτον.
Στιγμιότυπο από την ταινία "Ποταμόπλοιο Μπιλ, ο Νεότερος" και μία από τις πιο επικίνδυνες σκηνές στην καριέρα του Μπάστερ Κίτον

Το “Ατμόπλοιο Μπιλ, Τζούνιορ (=ο Νεότερος)” είναι μία βουβή κωμική ταινία μεγάλου μήκους του 1928 που χαρακτηρίζει τον Μπάστερ Κίτον. Κυκλοφόρησε από την εταιρία United Artists και η ταινία είναι η τελευταία ανεξάρτητη παραγωγή του. 
Δε σημείωσε εμπορική επιτυχία και αποδείχθηκε πως θα ήταν η τελευταία που θα έφτιαχνε για λογαριασμό της United Artists. Ο Κίτον θα κατέληγε στην MGM όπου θα γύριζε μία τελευταία ταινία με το γνωστό του στυλ “Ο κινηματογραφιστής”, πριν του αφαιρέσει το στούντιο όλο το δημιουργικό έλεγχο.
Ο σκηνοθέτης ήταν ο Τσαρλς Ράισνερ, αυτός που αναφέρεται ως συγγραφέας της ιστορίας ήταν ο Carl Harbaugh (αν και ο Κίτον έγραψε το σενάριο και δημόσια αποκάλεσε τον Harbaugh άχρηστο, αλλά στην μισθοδοσία (useless but “on the payroll”), συμμετείχαν επίσης οι Ernest Torrence, Marion Byron, and Tom Lewis.
Η ταινία πήρε το όνομα της από ένα δημοφιλές τραγούδι του Arthur Collins το 1911 “Ατμόπλοιο Μπιλ”. Το 2016, η ταινία επιλέχθηκε για διατήρηση από το Εθνικό Μητρώο Κινηματογράφου των Ηνωμένων Πολιτειών από τη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου ως “πολιτιστικά, ιστορικά ή αισθητικά σημαντική”.

Υπόθεση
Ο Γουίλιαμ Κάνφιλντ ο πρεσβύτερος είναι ιδιοκτήτης και καπετάνιος του Ατμόπλοιου Μπιλ Τζούνιορ το οποίο έχει δει και καλύτερες ημέρες. 
Περιμένει εναγωνίως την άφιξη του γιου του ο οποίος είναι φοιτητής και δε τον έχει δει από τότε που ήταν μωρό. Περιμένοντας ένα μεγαλόσωμο άντρα σα τον ίδιο, για να τον βοηθήσει να ανταγωνιστεί τον επιχειρηματία Τζον Τζέιμς Κινγκ και το ολοκαίνουργιο πολυτελές ποταμόπλοιο του, απογοητεύεται με τον μικρόσωμο αδέξιο απόγονο του ο οποίος εμφανίζεται με ένα λεπτό μουστάκι, ένα γιουκαλίλι και ένα μπερέ. 
Εξαγριώνεται όταν ανακαλύπτει πως ο γιος του και η κόρη του Κινγκ, η οποία έχει έρθει επίσκεψη στον πατέρα της, είναι ερωτευμένοι. Και οι δύο αντίπαλοι επιχειρηματίες είναι αποφασισμένοι να χαλάσουν το δεσμό τους. Η συνέχεια στην οθόνη:


Παραγωγή
Η αρχική ιδέα για την ταινία ήταν του συνεργάτη του Τσάρλι Τσάπλιν, Τσαρλς Ράισνερ ο οποίος ήταν και ο σκηνοθέτης του έργου. 
Ο Μπάστερ Κίτον που είχε σκηνοθετήσει ή συν-σκηνοθετήσει πολλές από τις προηγούμενες ταινίες του, ήταν συν-σκηνοθέτης της συγκεκριμένης ταινίας αν και δεν αναφέρθηκε το όνομα του σε αυτό το πόστο. 
Τον Ιούνιο του 1927 ο Κίτον ταξίδεψε στο Σακραμέντο της Καλιφόρνια και ξόδεψε περισσότερα από 100,000 δολάρια για τα κτίρια των σκηνικών συμπεριλαμβανομένης μίας αποβάθρας. 
Το αρχικό σχέδιο ήταν η ταινία να τελειώνει με μία ακολουθία από πλημμύρες, εξαιτίας όμως της καταστροφικής πλημμύρας το 1927 του ποταμού στο Μισισιπή ο παραγωγός Τζόζεφ Σενκ ανάγκασε τον Κίτον να μην προχωρήσει σε αυτή του την ιδέα. 
Ο Κίτον επίσης ξόδεψε ένα επιπρόσθετο ποσό των 25,000 δολαρίων για τη σκηνή του κυκλώνα, το οποίο περιελάμβανε καταστροφή των σκηνικών στο δρόμο και έξι ισχυρές μηχανές αέρα με μοτέρ. 
Η σκηνή του κυκλώνα κόστισε το ένα τρίτο από το συνολικό ποσό που χρειάστηκε για την ταινία, που υπολογίζεται ανάμεσα στα 300,000 και 404,282 δολάρια. 
Ο ίδιος ο Κίτον υπολόγισε και εκτέλεσε τις επικίνδυνες σκηνές του, κρεμόταν σε ένα καλώδιο πιασμένο σε γερανό που τον εκσφενδόνιζε από το ένα μέρος στο άλλο σα να πετούσε.
Τα γυρίσματα ξεκίνησαν στις 15 Ιουλίου του 1927 στο Σακραμέντο. Η παραγωγή καθυστέρησε επειδή ο Κίτον είχε σπάσει τη μύτη του σε ένα παιχνίδι μπέιζμπολ. 
Η ταινία περιλαμβάνει την πιο διάσημη επικίνδυνη σκηνή του Κίτον: μία πρόσοψη κτιρίου καταρρέει επάνω του. Το ανοιχτό παράθυρο της σοφίτας αφήνει ελάχιστο χώρο γύρω από το σώμα του, το οποίο σημαίνει ότι για λίγα εκατοστά θα μπορούσε να τον είχε λιώσει. (Είχε εκτελέσει και στο παρελθόν παρόμοια σκηνή, αν και λιγότερο περίτεχνη, σε δύο ταινίες του μικρού μήκους: “Μία εβδομάδα” και “Παρασκήνια”). Ο Κίτον εκτέλεσε τη σκηνή μόνος του με μία πραγματική πρόσοψη κτιρίου δύο τόνων και όχι σκηνικό. Εικάζεται πως αν είχε σταθεί λίγα εκατοστά πιο πέρα από το σωστό σημείο θα είχε τραυματιστεί σοβαρά ή θα είχε σκοτωθεί. 
Η τρίτη σύζυγος του Ελεάνορ είπε πως τα ρίσκα που πήρε (ο Κίτον) οφείλονται στην απελπισία για τα οικονομικά του προβλήματα, την κατάρρευση του πρώτου γάμου του, την επικείμενη απώλεια της κινηματογραφικής του ανεξαρτησίας, και για την απερισκεψία του οφείλεται η κατάχρηση αλκοόλ που έκανε εκείνη την περίοδο. 
Οι αποδείξεις, παρ' όλα αυτά, πως ο Κίτον ήταν αυτοκτονικός είναι ανεπαρκείς – ήταν γνωστό πως σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του εκτελούσε επικίνδυνες σκηνές ανεξάρτητα από τις όποιες δυσκολίες είχε στην προσωπική του ζωή, συμπεριλαμβανομένης μίας πτώσης από ένα υδραγωγείο σιδηροδρόμου το 1924 στην ταινία Σέρλοκ ο Νεότερος, στην οποία έσπασε τον αυχένα του. Με το τέλος των γυρισμάτων ο Σενκ ανακοίνωσε τη διάλυση της εταιρίας παραγωγής του Μπάστερ Κίτον (Buster Keaton Productions). 
Ο Κίτον εκτέλεσε την επικίνδυνη σκηνή χωρίς να τον ενδιαφέρει αν θα ζούσε ή θα πέθαινε, αργότερα δήλωσε: “Ήμουν παράφρων τη συγκεκριμένη στιγμή ή δεν θα το είχα κάνει ποτέ”. Το σημάδι στο έδαφος που όριζε που ακριβώς θα καθόταν για να μη συντριβεί ήταν ένα νύχι. Αργότερα δήλωσε πως η συγκεκριμένη σκηνή ήταν ένα από τα μεγαλύτερα κατορθώματα του.
Είναι μία από τις λίγες ταινίες του ως αναφορά στη φήμη του. Στη διάρκεια των γυρισμάτων, είχε σταματήσει να φοράει το καπέλο που αποτελούσε το σήμα κατατεθέν του. Σε μία από τις πρώτες σκηνές στην οποία ο χαρακτήρας του δοκιμάζει διάφορα καπέλα (κάτι το οποίο συνηθιζόταν πολλές φορές σε άλλα φιλμ), δοκιμάζει πολλά παρόμοια καπέλα με αυτό που φορούσε συνήθως, αλλά με διάφορες παραλλαγές στο σχήμα ή στο χρώμα. Ο χαρακτήρας φοράει για πολύ λίγο το καπέλο (σήμα κατατεθέν του) στο κεφάλι του, αλλά γρήγορα το χάνει από τον αέρα.

Υποδοχή
Το “Ατμόπλοιο Μπιλ, ο Νεότερος”, ήταν μία εισπρακτική αποτυχία και έλαβε ανάμικτες κριτικές όταν κυκλοφόρησε. 
Το περιοδικό Variety το περιέγραψε ως “μία εξαιρετική κωμωδία” και “ένα από τα καλύτερα του Κίτον”. 
Ο κριτικός από το έντυπο “Θεατής κινηματογράφου (The Film Spectator)” το όρισε “ως την προφανώς καλύτερη κωμωδία της χρονιάς μέχρι εκείνη τη στιγμή” και συμβούλευσε τους θεατές να το ακολουθήσουν (να το δουν). 
Μία λιγότερο ενθουσιώδης κριτική από τις “Αναφορές του Χάρισον (Harrison's Reports)” δήλωνε “ότι αν και υπάρχουν σε όλη τη διάρκεια αρκετοί λόγοι για να γελάσεις” παρ' όλα αυτά “η πλοκή είναι ανόητη”. 
Ο Mordaunt Hall από τους New York Times αναφέρθηκε στην ταινία ως μία “ζοφερή κωμωδία” και μία “αξιοθρήνητη υπόθεση”.

Υστεροφημία
Η διάσημη σκηνή με το παράθυρο έχει επανεκτελεστεί πολλές φορές στον κινηματογράφο και την τηλεόραση (αν και με ελαφρύτερα υλικά και πιο σύγχρονα μέτρα ασφαλείας) περιλαμβανομένων, ένα επεισόδιο του Μακ Γκάιβερ "Deadly Silents" το 1991 και το 2004 στο “Arrested Development”, στο επεισόδιο "The One Where They Build a House" (εκτελεσμένο από το χαρακτήρα της υπόθεσης ονόματι Μπάστερ).
Ο θρυλικός κινηματογραφικός αστέρας του Χόλυγουντ, Τσάκυ Τσαν, έχει μνημονεύσει αρκετές φορές τα ακροβατικά του Κίτον -και τη συγκεκριμένη σκηνή- ως μία από τις κύριες επιρροές του.
Με το πέρασμα των ετών, το “Ατμόπλοιο Μπιλ, ο Νεότερος” έχει θεωρηθεί ως αριστούργημα της εποχής του. 
Επί του παρόντος σε μία συνολική επανεξέταση από το σάιτ “Rotten Tomatoes” αναφέρει ότι το 100% των κριτικών έχουν δώσει στην ταινία θετική κριτική, βασισμένο σε 16 κριτικές, με μέσο όρο 9,1/10, με αξιολόγηση κοινού πάνω από 90%. Η ταινία περιλαμβάνεται στο βιβλίο “1001 ταινίες που πρέπει να δεις πριν πεθάνεις”.
Πολλοί από το σημερινό κοινό ίσως να γνωρίζουν τη ταινία ως έμπνευση για τον τίτλο “Ατμόπλοιο Γουίλυ (1928)” του Γουόλτ Ντίσνευ, το οποίο κυκλοφόρησε έξι μήνες αργότερα και θεωρείται ως το ντεμπούτο του Μίκυ Μάους. 

Στα σχόλια μπορείτε να προτείνετε μία καλύτερη μετάφραση, ευχαριστώ!
 
Μετάφραση από τη Wikipedia: Αλέξανδρος Β.

Πηγή: ταινία

2 σχόλια :

  1. Πολλά συγχαρητήρια για την εξαιρετική δουλειά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ Ντέμη, καλό Σαββατοκύριακο και δημιουργικό μήνα να έχεις!!!

      Διαγραφή