Translate

Δευτέρα, 25 Ιανουαρίου 2016

Μαζάτσο

Μαζάτσο. Αυτοπροσωπογραφία
Μαζάτσο, αυτοπροσωπογραφία
 
Ο Μαζάτσο (Masaccio, πραγματικό όνομα Tommaso di ser Giovanni di Mone Cassai, 21 Δεκεμβρίου 1401 - φθινόπωρο 1428) ήταν ο πρώτος μεγάλος Ιταλός ζωγράφος της Ιταλικής Αναγέννησης.
Μαθήτευσε πολύ νέος στο εργαστήριο του Γκιμπέρτι και έμαθε εκεί την ανατομική ακρίβεια που χαρακτηρίζει το σχέδιό του. Κατά τον Βαζάρι ήταν τόσο αφοσιωμένος στην ζωγραφική που παραμελούσε τα πάντα χάριν αυτής.
Κατά την διάρκεια της σύντομης ζωής του παρήγαγε δύο τουλάχιστον εξαίρετα έργα : την Αγία Τριάδα, τοιχογραφία στην Σάντα Μαρία Νοβέλλα της Φλωρεντίας, και τις τοιχογραφίες (σε συνεργασία με τον Μαζολίνο ντα Πανικάλε) στο παρεκκλήσιο Μπρανκάτσι της Σάντα Μαρία ντελ Κάρμινε της Φλωρεντίας με κύριο θέμα επεισόδια της ζωής του Αγίου Πέτρου.
Το 1428 ο Μαζάτσο, χωρίς να έχει ολοκληρώσει τις τοιχογραφίες στο παρεκκλήσιο Μπρανκάτσι, πήγε στην Ρώμη όπου και πέθανε ξαφνικά. Ο καχύποπτος (αν όχι σκανδαλοθήρας) Βαζάρι μιλά για ενδεχόμενο δολοφονίας.
Ο Μαζάτσο ήταν ο πρώτος που εφήρμοσε στην πράξη τις θεωρίες του Μπρουνελλέσκι και του Λέον Μπαττίστα Αλμπέρτι περί προοπτικής. Η ζωγραφική του έδινε την αίσθηση του τρισδιάστατου και η χρήση που έκανε της πηγής φωτός ήταν απαράμιλλη. Η επίδρασή του στην εν συνεχεία αναγεννησιακή ζωγραφική ήταν τεράστια.

Επιλογή έργων

  • Madonna dell'Umiltà, 1424-1425. Ουάσινγκτον, National Gallery
  • Sant'Anna Metterza, 1424-1425. Φλωρεντία, Galleria degli Uffizi
  • Τοιχογραφίες στην Σάντα Μαρία ντελ Κάρμινε, παρεκκλήσιο Μπρανκάτσι, στην Φλωρεντία, 1424-1428
  • Πολύπτυχο της Πίζας, 1426, διασκορπισμένο σε διάφορες πινακοθήκες
  • La Trinità, 1426-1428 (Η Αγία Τριάδα, τοιχογραφία). Φλωρεντία, Σάντα Μαρία Νοβέλλα
 

Πηγές

Giorgio Vasari : Le vite de' più eccellenti pittori, scultori e architettori

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου